13 aprilie 2008

Respectul si supermarketul

De cand au aparut marile magazine obiceiurile de cumpartor ni s-au schimbat. Poate am tanjit prea mult sa fim ca americanii din filme si sa mergem la cumparaturi o data pe saptamana, sa umplem acele cosuri mari si sa avem in camara cele la care poftim.
Si au venit. A aparut megaimage, metro, carrefour, cora, billa, auchan, briostore, praktiker ...
In cartier micii comercianti au inceput sa dea faliment, si au mai ramas doar cativa, cu preturi mai mari, de regula cu program non stop, care supravietuesc pentru ca vanzatorul este chiar patronul si familia sa.
Noi, cumparatorii am incaput sa ne deplasam la marile magazine si sa cumparam...orice ne face cu ochiul, chiar daca nu avem nevoie de acel produs.
Mergem, ne alegem caruciorul, care are o roata defecta si te lupti in mod constant sa il manevrezi in directia pe care tu o alegi iar el vrea sa o evite cu orice pret.
Te luti cu alti cumparatori, te impingi iti faci loc si ajungi la raft. Iei produsul, iar incet incet cosul se umple.
Gasesti un produs interesant si vrei sa afli mai multe. Ghinion nu e nici un angajat prin preajma. Cauti unul si cu greu cineva, departe de a fi amabil, se arata suficient de ingaduitor sa te asculte. Oricum nu stie nimic despre produs si dupa ce te anunta ca nu te poate ajuta, pleaca fara nici o intentie de a te indruma spre cel care stie. Ati obsevat ca toti angajatii par deosebit de ocupati de trebuie foarte imporante desi nu fac nimic? ... si oricum tu esti doar un cumparator, nu are sens sa te ajute...
Asta e, mai cumperi cate ceva si te indrepti spre casa sa platesti.
Ai doua produse in cosul de mana, asa ca te duci la casele speciale pentru cosuri si speri sa fie coada mai mica.
OOOO. Coada...acest magnific cuvant, aceasta manifestare a naturii umane, a instinctelor primare. Tindem uneori sa spunem ca e o manifestare tipic romaneasca...dar despre asta imi voi spune parerea in ale mesaj.
La casa e coada. La toate casele e coada. Invariabil, in marile magazine la case e coada.
Te asezi la coada care ti se pare mai mica si ti se spune: "acesta casa se inchide pentru schimbul de tura. Daca stati aici veti astepta cel putin 10 minute."
Aiurea, cele 10 minute sunt de fapt 20-30 asa ca te duci la alta coada. Ce chestie, sa faci schimbul de tura cand magazinul este plin ...
Casierele se misca cu viteza melcului, si sa te fereasca al` de sus sa nu ai codul de bare pe produs. O voce suava va anunta "Un angajat al raionului camping la casa 12".
5 minute mai tarziu, cu oamenii din spatele tau vociferand, anuntul se repeta.
In sfarsit angajatul soseste si in sila ii spune casierei codul produsului (asta daca il stie).
Au trecut 30 de minute si in sfarsit pleci triumfator, cu buzunarele gale si sacosele usoare in maini. Omenii de paza se uita suspicios la tine si te examineaza de sus pana jos.
Sa nu crezi ca e se afla acolo ca sa supravegheze cumva parcarea. Nu, afisul mare te informeaza politicos (singurul politicos de altfel) ca magazinul nu raspunde prentu incidentele in parcare. Doar tu raspunzi pentru respectarea indicatoarelor ...
De altfel tu raspunzi pentru situatia in care te afli. Tu raspunzi pentru ca nu esti bagat in seama, pentru ca ti se raspnde nepoliticos, pentru ca esti tratat ca un gunoi si pentru ca respectul si bunul simt nu par sa fie nicaieri.
Angajatii magazinului nu te baga in seama, pentru ei seful este singura persoana care merita atentie.
Paza te priveste ca pe un infractor si nu ii trece prin cap ca poti fi victima unei infractiuni in acea incinta.
Conducerea magazinului nu se gandeste decat la profit si pentru asta isi plateste angajatii cat mai prost, reduce orice cost cu respectul fata de client si te taxeaza in plus pentru prostia de a fi intrat sa cumperi de la ei.
Chiar, oare de ce mergem sa cumparam de acolo? O fi mai ieftin? Nuuuu, asta era la inceput, cand concurenta era intre ei, marii, si micile magazine de cartier. Acum e doar publicitate, pentru ca realitatea arata ca pretul la ei este deseori mai mare decat in piete.
Mergem pentru ca sunt conditii mai bune decat in piete? Pai sa vedem:
E curat, sigur ca da, doar angajatul se straduieste cat mai mult sa te spele pe pantofi cu mopul, si sa te claxoneze daca nu te dai la o parte din fata noii lui masini care spala pe jos. Doar el e angajat, tu esti doar un intrus pe mosia lui.
E civilizat...ohooo, aici e de vazut.
E aglomerat, iar angajatii nu se grabesc sa te ajute daca ai nevoie de o informatie. Sunt ocupati sa flirteze intre ei, sau cu fetele de la promotii...
Orium sunt prost platiti, iar numarul lor e prea mic pentru suprafata care trebuie acoperita. Doar nu credem ca patronii ar faca greseala sa isi plateasca bine angajatii, ca li s-ar fi diminuat profitul.
La case e tot timpul coada.
E coada pentru ca din nou economia de personal faca ca ritmul de achitare, ambalarea produselor si eliberarea casei sa fie cu doar doua viteze: incet si foarte incet.

Pana ce respectul si bunul simt nu vor intra si la ei nu mai cumpar de la marile magazine!
Ma duc la magazinul din cartier, unde patronul stie ca unui client trebuie sa ii arati respect. Un client care se simte bune la tine in magazin va reveni.
Un magazin care nu isi respecta clientii...trebuie falimentat. Reactionez la nesimtirea lor. Reactionati si voi.
NU MAI CUMPARATI DE LA MARILE RETELE DE MAGAZINE! megaimage, metro, carrefour, cora, billa, auchan, briostore, praktiker ... daca am uitat vreunul, voi fi bucuros sa va adaug la lista.

Niciun comentariu: